Українська історична думка в системах нотацій і агіографій освітян епохи Відродження

Olena Popovych

Анотація


У статті обґрунтована необхідність залучення біографічного матеріалу для уведення в історію українського гуманітарного дискурсу імен представників педагогічного Відродження України (XIV-XV) - просвітителів, які презентують Україну світові. Автор статті основним арсеналом дослідницького пошуку використовує вперше як об'єкт дослідження системи нотацій та агіографій видатних просвітителів українського Відродження. Розглядається діяльність і творча спадщина видатних представників педагогічного компендіуму часів України XIV-XV століть у системах нотацій і агіографій: Павла Русина (бл. 1470-1517), Юрія Котермака (Дрогобича) (бл. 1450-1494) та ін. Автор статті реалізує біографічний метод для вивчення колективних біографій представників видатних просвітителів українського Відродження в історії української наукової думки. Творчість кожного діяча розглянута як унікальне явище й у той самий час розуміється як складова всього процесу розвитку історичної наукової думки України. Узагальнюється в такому випадку не тільки результат виявлення понять "доля", "життєвий шлях", "модель світу", "зовнішня і внутрішня детермінація", а також "власне середовище", "суб'єктивна картина життєвого світу", але й моменти взаємозв'язку дії всіх понять у життєписі персоналій освітян. У статті відстежується походження терміна "агіографія" через поняття "колективна біографія". Охарактеризовано ідею міждисциплінарного підходу в дослідженні "життя людини" на матеріалі праць, які існують у філософському, культурологічному, психологічному та історичному дискурсі сучасної наукової думки на пострадянському просторі. Запропоновано подальшу перспективу в застосуванні описаного інструментарію в науці.


Ключові слова


історична наукова думка України; агіографія; нотація; біографічний метод; персоналії епохи; педагогічне Відродження України

Повний текст:

PDF

Посилання


Abulhanova-Slavskaya, K. A., 1991. Strategiya zhizni [The strategy of life]. Moscow: Myisl [in Russian].

Ananev, B. G., 1977. O problemah sovremennogo chelovekoznaniya [About the problems of modern human science]. Moscow: Nauka [in Russian].

Ananev, B. G., 2001. Chelovek kak predmet poznaniy [Human as an object of knowledge]. Saint-Petesrburg: Piter [in Russian].

Antsyiferova, L. I. and Lomov, V. M., 1990. Lichnost s pozitsiy dinamicheskogo podhoda [Personality from a dynamic approach]. In: Psihologiya lichnosti v sotsialisticheskom obschestve: lichnost i ee zhiznennyiy put. Moscow: Nauka [in Russian].

Babulina, L.V., 2007. Sub’ektnyie i stsenarnyie strategii zhiznennogo puti lichnosti [Subject and scenario strategies of a person’s life path]. Mir psihologii. № 1. рр. 68-78 [in Russian].

Bahtin, M.M., 1986. Epos i roman (O metodologii issledovaniya romana) [Epic and Novel. Toward a Methodology for the Study of the Novel.] In: Literaturno-kriticheskie statii. Moscow: Hudozh. lit. [in Russian].

Gobozov, I.A., 2008. Sotsialnaya filosofiya [Social Philosophy]: ucheb. slov. Moscow: Akadem. proekt [in Russian].

Gurevich, A. Ya., 1984. Kategorii srednevekovoy kulturyi [Categories of medieval culture]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Diltey, V., 1995. Tipyi mirovozzreniya i obnaruzhenie ih v metafizicheskih sistemah [Types of worldview and their detection in the metaphysical systems]. In: Levit, S. Ya. [comp., ed.] Kulturologiya. XX vek. Moscow: Yurist [in Russian].

Zlobina, E.G. and Sohan, L.V. and Tihonovich, V.A., 1987. Zhiznennyiy put lichnosti (voprosyi teorii i metodologii sotsialno-psihologicheskogo issledovaniya) [Personal life path (questions of theory and methodology of socio-psychological research)]. Kiev: Nauk. dumka [in Russian].

Kagan, M.S., 1974. Chelovecheskaya deyatelnost: opyit sistemnogo anali za. [Human activity: the experience of system analysis]. Moscow: Politizdat [in Russian].

Krivtsun, O.A., 2003. Estetika [Aesthetics]. Moscow: Aspekt Press [in Russian].

Leontev, D.A., 1999. Psihologiya smysla: priroda, stroenie i dinamika smyislovoy realnosti [Psychology of meaning: nature, structure and dynamics of the semantic reality]. Moscow: Smyisl [in Russian].

Leontev, D.A., 2001. Zhiznetvorchestvo kak praktika rasshireniya zhiz-nennogo mira [Lifecreation as a practice of expanding the vital world]. 1-ya Vserossiyskaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya po ekzistentsialnoy psihologii. Moscow: Smysl [in Russian].

Loginova, N.A., 1980. Sharlotta Byuler - predstavitel gumanisticheskoy psihologiі [Charlotte Buhler - representative of humanistic psychology]. Voprosyi psihologii. № 1 [in Russian].

Losev, A.F., 1989. Istoriya antichnoy filosofii v konspektivnom izlozhenii. [The history of ancient philosophy in a summary (brief) presentation]. Moscow: Mysl [in Russian].

Riker, P., 2002. Intelektualna avtobiografIya. Lyubov i spravedlivIst [Intellectual autobiography. I love justice]: Kiev [in Ukrainian].

Rubinshteyn, S.L., 1973. Problemyi obschey psihologiі [Problems of general psychology]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Solovev, E.Yu., 1981. Biograficheskiy analiz kak vid istoriko-filosofskogo issledovaniya [Biographical analysis as a type of historical and philosophical study]. Voprosyi filosofii. № 9 [in Russian].

Suhomlinska, O.V., 1999. Personaliyi v istoriko-pedagogichnomu diskursi [Persons in the historical-pedagogical discourse]. Shlyah osvity. № 1 [in Ukrainian].

Flier, A.Ya., 2000. Kulturologiya dlya kulturologov [Culturology for Culturologists]. Moscow: Akadem. Proekt, 2000 [in Russian].

Biletskiy, V.S. and Biletsky, V.V., 2017. Self-traditions of education and science in Ukraine-Russia. Studia Polsko-Ukrainskie. Warszawa No. 4: 51-68 (pol.).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. Москва: Мысль, 1991. 299 с.

 

2. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. Москва: Наука, 1977. 380 с.

 

3. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 288 с.

 

4. Анцыферова Л. И., Ломов В. М. Личность с позиций динамического подхода. Психология личности в социалистическом обществе: личность и ее жизненный путь. Москва: Наука, 1990. С. 7-17.

 

5. Бабулина Л. В. Субъектные и сценарные стратегии жиз­ненного пути личности. Мир психологии. 2007. № 1. С. 68-78.

 

6. Бахтин М. М. Эпос и роман (О методологии исследования романа). Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. Москва: Худож. лит., 1986. С. 392-427.

 

7. Гобозов И. А. Социальная философия: учеб. слов. Москва: Академ. проект, 2008. 367 с. (Тезаурус).

 

8. Гуревич А. Я. Категории средневековой культуры. Москва: Искусство, 1984. 350 с.

 

9. Дильтей В. Типы мировоззрения и обнаружение их в метафизических системах. Культурология. XX век: антол. / гл. ред. С. Я. Левит; сост. С. Я. Левит. Москва: Юрист, 1995. С. 213-255.

 

10. Злобина Е. Г., Сохань Л. В., Тихонович В. А. Жизненный путь личности (вопросы теории и методологии социаль­но-психологического исследования) / отв. ред. Л. В. Сохань. Ин-т философии АН УССР. Киев: Наук. думка, 1987. 280 с.

 

11. Каган М. С. Человеческая деятельность: опыт системного анализа. Москва: Политиздат, 1974. 328 с.

 

12. Кривцун О.А. Эстетика. Москва: Аспект Пресс, 2003. 2-е изд., доп. 447 с.

 

13. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. Москва: Смысл, 1999. 487 с.

 

14. Леонтьев Д. А. Жизнетворчество как практика расширения жизненного мира. 1-я Всероссийская научно-практическая конференция по экзистенциальной психологии: материалы сообщений / под ред. Д. А. Леонтьева, Е. С. Мазур, А. И. Сосланда. Москва: Смысл, 2001. С. 100-109.

 

15. Логинова Н. А. Шарлотта Бюлер - представитель гуманистической психологии. Вопросы психологии. 1980. № 1. С. 154-158.

 

16. Лосев А. Ф. История античной философии в конспективном изложении. Москва: Мысль, 1989. 204 с.

 

17. Рікер П. Інтелектуальна автобіографія. Любов i справедливість. Київ: Дух i літера, 2002. 114 с.

 

18. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. Москва: Педагогика, 1973. 424 с.

 

19. Соловьев Э. Ю. Биографический анализ как вид историко-философского исследования. Вопросы философии. 1981. № 7. С. 115-126.

 

20. Сухомлинська О. В. Персоналії в історико-педагогічному дискурсі. Шлях освіти. 1999. № 1. С. 41-45.

 

21. Флиер А. Я. Культурология для культурологов. Москва: Академ. проект, 2000. 496 с.

 

22. Білецький В. С., Білецький В. В. Distinctive traditions of Education and Science in Ukraine-Rus' (Самобутні традиції ос­віти і науки в Україні-Русі). Studia Polsko-Ukrainskie. War­szawa. 2017. № 4. С. 51-68.




DOI: https://doi.org/10.21847/1728-9343.2018.2(154).132976

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.