Феноменологія образотворчої мови в естетиці Моріса Мерло-Понті

Оlena Vyacheslavova

Анотація


На основі огляду сучасних західних досліджень філософії М. Мерло-Понті в статті показана актуальність естетичних ідей феноменолога у вивченні мови образотворчого мистецтва. Автор висуває гіпотезу про можливість застосування феноменології М. Мерло-Понті як теоретичної основи у витлумаченні феномену тропосу в мистецтві. Розглянуто концепції стилю та перцептивного смислу М. Мерло-Понті, акцентована діакритична концепція значення як розбіжності, запропонована феноменологом під впливом теорії Ф. де Соссюра, та її продуктивність у вивченні мови образотворчості. Автор доходить висновку про корелятивність позицій теорії тропосу в риториці та діакритичної концепції значення М. Мерло-Понті.


Ключові слова


мова мистецтва; стиль; перцептивний смисл; діакритична концепція значення

Повний текст:

PDF

Посилання


Arslanov, V.G. (2003). History of Western art of the twentieth century: Uch.posobie for universities. Academic Project, Moscow, 768 p. (rus).

Bal, Mike (2012). Visual essentialism and the object of visual research. Logos. №1 (85). 212-249 (rus).

Basin, E.Ya. (2012). Semantic philosophy of art. Humanitarian, Moscow, 348 p. (rus).

Waldenfels, B. (2002). Entering the phenomenology [translat.] Alterpres, Kyiv, 176 p. (ukr).

Waldenfels, B. (2011). Order of the visible. Koinonia. Bulletin of the Kharkiv National University. VN Karazin. №950. 62-92 (rus).

Vdovina, I.S. (2009). Maurice Merlo-Ponty. In: Phenomenology in France (historical and philosophical essays). «Canon +», Rion «Rehabilitation», Moscow, p.15-106 (rus).

Vyacheslavova, O.A. (2016). Art and Being in the phenomenological aesthetics of Maurice Merlot-Ponti. Bulletin of the National Aviation University. Series: Philosophy. Culturology, 2 (24). 91-96 (ukr).

Dukhan, I.N. (2011). Merleau-Ponty and Cezanne: to becoming a phenomenologist of the visible. Historical and Philosophical Yearbook’2010 Institute of Philosophy RAS. Center for Humanitarian Initiatives, Moscow. 171-204 (rus).

Genet, Gerard (1998). Figures [translat.] Publishing House. Sabashnikovs, Moscow, 472 p. (rus).

Merleau-Ponty Maurice (1992). The Eye and the Spirit [translat.], Iskusstvo, Moscow, 63 p. (rus).

Merleau-Ponty Maurice (2001). Indirect language and voices of silence In: Signs [translat.] Iskusstvo, Moscow, pp. 44-94 (rus).

Merleau-Ponty Maurice (2006). Visible and invisible. In: Visible and invisible ; [translat.] I. Logvinov Publisher, Minsk, p.9-227 (rus).

Merleau-Ponty Maurice (2001). On the Phenomenology of Language In: Signs [translat.] Iskusstvo, Moscow, pp. 95-110 (rus).

Merleau-Ponty Maurice (2006). Work Records In: Visible and invisible ; [translat.] I. Logvinov Publisher, Minsk, p.241-360 (rus).

Merleau-Ponty Maurice (2001). Signs [translat.] Iskusstvo, Moscow, 429 p. (rus).

Petrova, O. (2015). Time interval, archetype and metaphor as radical attributes of art. In: Third Eye: Art studios: Monographic collection of articles; Institute of Problems contemporary. We Ukraine. Phoenix Publishing, Kyiv, 99-105 (ukr).

Popovych, M.V. & Krymsky, S.B. & Yolon, P.F. [etc.] (2012). Theory of meaning in humanities and intensional models in exact sciences. Naukova dumka, Kyiv, 456 p. (ukr).

Fedoruk, O. (2008). A grand sign of metaphor. In: Crossing of the sign: Selected art criticism articles. Vol.3. Intertekhnologiya Publishing, Kyiv, 25-53 (ukr).

Yampolsky, M. (2007). Weaver and visionary. Essays on the history of representation, or On the material and ideal in culture. New literary review, Moskow, 616 р. DOI: 10.21476/pp.2017.31109

Alloa, Emmanuel (2009). La chair comme diacritique incarne. Chiasmi International. Vol.11. 249-262. DOI:: 10.5840/chiasmi20091143

Alloa, Emmanuel (2013). The Diacritical Nature of Meaning: Merleau-Ponty with Saussure. Chiasmi International. Vol.15.. 167-181. DOI: 10.5840/chiasmi­20131516

Alloa, Emmanuel and Adnen, J. [eds.] (2012). Du sensible a l’oeuvre: Esthetiques de Merleau-Ponty Lettre vole, Bruxelles, 346 p. (fr).

Burke, P. and Van der Veken, J. [eds.] (1993). Merleau-Ponty in Contemporary Perspective Springer Netherlands; Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Boston. 206 p. ; DOI:10.1007/978-94-011-1751-7.

Carbone, Mauro (2001). La visibilite de l’invisible: Merleau-Ponty entre Cezanne et Proust. Georg Olms Verlag, Hildesheim-Zurich-New York. 194 p. (fr).

Carbone, Mauro (2010). An Unprecedented Deformation: Marsel Proust and the Sensible Ideas [translat.]. SUNY Press, NY, 128 p. (eng).

Carbone, Mauro (2015). The Flesh of Images: Merleau-Ponty Between Painting and Cinema [translat.]. SUNY Press, NY, 128 p. (eng).

Carbone, Mauro (2013). L’empreinte du visuel. Merleau-Ponty et les images aujourd’hui, Metis Presses, Geneva, 184 p. (fr).

Carbone, Mauro, Sparvoli, E. [eds.] (2008). Proust et la philosophie aujourd’hui, ETS Vrin-ETS Edizioni, Paris; Pisa, 352 p. (fr).

Carbone, M. and Dalmasso, A.C. and Franzini, E. (2013). Merleau-Ponty e l’estetica oggi. In: Merleau-Ponty et l’esthetique aujourd’hui Mimesis Edizioni, Milano-Udine, 320 p. (it).

Cohen, A. (2017). A “Paradox of Expression”: Merleau-Ponty and the Intertwining Nature of Brecht’s “not …but” Procedure. Performance Philosophy Journal. Vol.3(1). 199-215. DOI: 10.21476/pp.2017.31109

Crowther, Paul (1982). Merleau-Ponty: Perception into Art. The British Journal of Aesthetics. Vol. 22(2). 138-149. DOI: 10.1093/bjaesthetics/22.2.138

Crowther, Paul (2013). Vision in Being: Merleau-Ponty and the Depths of Painting. Phenomenologies of Art and Vision. A Post-Analytic Turn. Bloomsbury, NY, p.79-114 (eng).

Davis, D.H. and Hamrick, W.S. [eds.] (2016). Merleau-Ponty and the Art of Perception. SUNY Press, NY. 309 p. (eng).

Foultier, Anna Petrinella (2013). Merleau-Ponty’s Encounter with Saussure’s Linguistics: Misreading, Reinterpretation or Prolongation? Chiasmi International. Vol. 15. 129-150. DOI: 10.5840/chiasmi20131514

Frank, R. (2008). L’institution sensible de sens. Proust et Merleau-Ponty. In: Proust et la philosophie aujourd’hui. ETS Vrin-ETS Edizioni, Paris; Pisa. 165-182(fr).

Franzini, Elio (1999). Painting and Difference. Chiasmi International. Vol.1. 187-197. DOI: 10.5840/chiasmi1999143

Gill, J.H. (1990). Merleau-Ponty, Metaphor and Philosophy. Philosophy Today. Vol.34(1). 48-66. DOI: 10.5840/philtoday199034130

Gilmore, J. (2005). Between Philosophy and Art. The Cambridge Companion to Merleau-Ponty. Cambridge University Press, 291-317. DOI: 10.1017/CCOL0521809894.012

Hacklin, Sara (2012). Divergencies of Perception: The Possibilities of Merleau-Pontyan Phenomenology in Analyses of Contemporary Art Nord Print, Helsinki. 306 p. Available at: https://helda.helsinki.fi/bitstream/­handle/­10138/29433/divergen.pdf;sequence=1

Hobbs, R. and Giannini Claudia [ed.] (2001). Merleau-Ponty’s Phenomenology and Installation Art. In: Installations Mattres Factory 1990-1999 University Pittsburgh Press, Pittsburgh. 8-23 (eng).

Iversen, M. (2002). Barthes on Art. In: A Companion to Art Theory Blackwell Publishing Ltd, Oxford, 327-336. DOI: 10.1002/9780470998434.ch27

Johnson, G. A. [P. Burke, J. Van der Veken (eds.)]. (1993). Desire and Invisibility in “Eye and Mind”: Some Remarks on Merleau-Ponty’s Spirituality. In: Merleau-Ponty in Contemporary Perspective. SpringerNetherlands, Dordrecht. P. 85-96. DOI: 10.1007/978-94-011-1751-7_7.

Johnson, Galen A. (2009). The Retrieval of the Beautiful: Thinking Thought Merleau-Ponty’s Aesthetics Evanston: Northwestern University Press, 283 p. (eng).

Johnson, Galen A. (2013). On the Origin(s) of Truth in Art: Merleau-Ponty, Klee and Cezanne. Research in Phenomenology. Vol. 43 (3). 475-515. DOI:10.1163/15691640-12341271

Johnson, Galen A. (2017). The Flesh of Images, Images of Flesh: Merleau-Ponty Forwarded. Journal of the British Society for Phenomenology. Vol.48 (4). P. 360-367. DOI: 10.1080/00071773.2017.1286737

Meaning, Jones A. (2003). Identity, Embodiment: The Uses of Merleau-Ponty’s Phenomenology in Art History. In: Art and Thought. Blackwell Publishing Ltd, Oxford. 72-90. DOI: 10.1002/9780470774199.ch4

Kaushik, R. (2011). Art and Institution: Aesthetics in the Late Works of Merleau-Ponty Continuum, NY, 163 p. DOI: 10.5040/9781472546111

Kaushik, R. (2013). Art, Language and Figure in Merleau-Ponty: Excursions in Hyper-Dialectic Continuum, NY. 156 p. DOI: 10.5040/9781472545473

Kaushik, R. (2016). The Shape of Things: Separations and Symbolics in Merleau-Ponty. Chiasmi International. Vol. 18. 313-331. DOI: 10.5840/chiasmi20161827

Keeping, J. (2014). Joyful Rhythm: Emotion, Expression and the Birth of Meaning in Merleau-Ponty Philosophy Today. Vol. 58 (2). 197-217. DOI: 10.5840/philtoday201421915.

Landes, Donald A. (2013). Merleau-Ponty and the Paradoxes of Expression. Bloomsbury Academic, NY, 224 p. DOI: 10.5040/9781472548061.

Mazic, Glen A. (2016). Merleau-Ponty and the Face of the World: Silence, Ethics, Imagination and the Poetic Ontology. SUNY Press, NY. 414 p. (eng).

Johnson, G.A. [ed.], & Smith, M.B. [translat.] (1993). The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. Northwestern University Press, Evanston, Illinois, 422 p. (eng).

Perniola, M. (2013). 20th Century Aesthetics. Towards A Theory of Feeling Bloomsbury Academic, London; NY. 224 p. (eng).

Perri, Trevor (2013). Image and Ontology in Merleau-Ponty. Continental Philosophy Review. Vol.46 (1). 75-97. DOI: 10.1007/s11007-013-9249-x.

Posteraro, Tano (2013). Painting as Stylized Vision: the Movement of Invisibility in “Eye and Mind” Chiasmi International. Vol.15. 343-359. DOI: 10.5840/chiasmi20131524

Schreyach, M. (2013). Pre-objective Depth in Merleau-Ponty and Jackson Pollok. Research in Phenomenology. Vol.43 (1). 49-70. DOI:10.1163/15691640-12341243

Sellheim, B. (2010). Metaphor and Flesh - Poetyc Necessity in Merleau-Ponty. Journal of the British Society for Phenomenology. Vol.41 (3). 261-273. DOI: 10.1080/00071773.2010.11006718

Semonovitch, K. and De Roo, N. [eds.] (2010). Merleau-Ponty at the Limits of Art, Religion and Perception. Continuum, NY. 224 p. (eng).

Singer, L. (1981). Merleau-Ponty on the Concept of Style. Man and World. Vol. 14(2). 153-163. DOI: 10.1007/BF01248467

Stawarska, B. (2013). Uncanny Errors, Productive Contresens. Merleau-Ponty’s Phenomenological Appropriation of Ferdinand de Saussure’s General Linguistics. Chiasmi International. Vol. 15. 151-165. DOI: 10.5840/chiasmi20131515

Tavani, E. (2015). Giacometty’s ‘Point to the Eye’ and Merleau-Ponty’s Painter. Proceedings of the European Society of Aesthetics. Vol.7. 494-511. Available at: https:// www.eurosa.org/volumes/7/ESA-Proc-7-2015-Contents.pdf

Toadvine, Th. (1997). The Art of Doubting: Merleau-Ponty and Cezanne. Philosophy Todai. Vol.41 (4). 545-553 (eng).

Vallier, R. and Froman, W.J. and Flynn, B. (2009). Merleau-Ponty and the Possibilities of Philosophy: Transforming the Tradition. SUNY Press, NY. 310 p. (eng).

Voti, V.M. (2013). Tracing Expression in Merleau-Ponty: Aesthetics, Philosophy of Biology and Ontology. Northwestern University Press, Evanston, 184 p. (eng).

Wiesing, L. (2016). The Visibility of the Image. History and Perspectives of Formal Aesthetics. Bloomsbury Academic, London; NY. 257 p. (eng).

Wiskus, J. (2013). The Rhythm of Thought: Art, Literature and Music after Merleau-Ponty. University of Chicago Press, Chicago. 184 p. DOI: 10.21476/pp.2017.31109.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Арсланов В. Г. История западного искусствознания ХХ века / В. Г. Арсланов. - М. : Академический проект, 2003. - 768 с.

 

2. Баль Мике. Визуальный эссенциализм и объект визуальных исследований / Мике Баль // Логос. - 2012. - № 1 (85). - С. 212-249.

 

3. Басин Е. Я. Семантическая философия искусства / Е. Я. Басин. - ИФРАН; 4-е изд. - М. : Гуманитарий, 2012. - 348 с.

 

4. Вальденфельс Б. Вступ до феноменології / Б. Вальденфельс ; [пер. з нім. М. В. Култаєвої]. - К. : Альтерпрес, 2002. - 176 с.

 

5. Вальденфельс Б. Порядки видимого / Б. Вальденфельс // Койнония. Вестник ХНУ им. В. Н. Каразина. - 2011. - № 950. - С. 62-92.

 

6. Вдовина И. С. Морис Мерло-Понти / И. С. Вдовина // Феноменология во Франции (историко-философские очерки). - М. : Канон+, РООН "Реабилитация", 2009. - С. 15-106.

 

7. Вячеславова О. А. Мистецтво та буття у феноменологічній естетиці Моріса М. Мерло-Понті / О. А. Вячеславова // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. Вип. 2 (24). - К. : НАУ, 2016. - С. 91-96.

 

8. Духан И. Н. Мерло-Понти и Сезанн: к становленню феноменологии видимого / И. Н. Духан // Историко-философский ежегодник'2010; Ин-т философии РАН. - М. : Центр гуманитарных инициатив, 2011. - С. 171-204.

 

9. Женетт Ж. Фигуры: в 2 т. / Жерар Женетт ; [пер. с фр.; общ. ред. и вступ. ст. С. Зенкина]. - М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. - Т. 1. - 472 с.; Т. 2. - 472 с.

 

10. Мерло-Понти М. Око и дух / Морис Мерло-Понти ; [пер. с фр., предисл., коммент. А. В. Густыря]. - М. : Искусство, 1992. - 63 с.

 

11. Мерло-Понти М. Косвенный язык и голоса безмолвия / Морис Мерло-Понти // Знаки ; [пер. с фр., коммент. и послесловие И. С. Вдовиной]. - М. : Искусство, 2001. - С. 44-94.

 

12. Мерло-Понти М. Видимое и невидимое / Морис Мерло-Понти // Видимое и невидимое ; [пер. с фр. О. Н. Шпараги], [ред. Т. В. Щитцова]. - Мн. : И. Логвинов, 2006. - С. 9-227.

 

13. Мерло-Понти М. О феноменологии языка / Морис Мерло-Понти // Знаки ; [пер. с фр., коммент и послесловие И. С. Вдовиной]. - М. : Искусство, 2001. - С. 95-110.

 

14. Мерло-Понти М. Рабочие записи / Морис Мерло-Понти // Видимое и невидимое ; [пер. с фр. О. Н. Шпараги], [под ред. Т. В. Щитцовой]. - Мн. : И. Логвинов, 2006. - С. 241-360.

 

15. Мерло-Понти М. Знаки / Морис Мерло-Понти ; [пер. с фр., коммент и послесловие И. С. Вдовиной]. - М. : Искусство, 2001. - 429 с.

 

16. Петрова О. Часовий цейтнот, архетип та метафора як радикальні атрибути мистецтва / О. Петрова // Третє Око: Мистецькі студії: Монографічна збірка статей; Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. - К. : Фенікс, 2015. - С. 99-105.

 

17. Теорія смислу в гуманітарних дослідженнях та інтенсіональні моделі в точних науках/ [Попович М. В., Кримський С. Б., Йолон П. Ф. та ін.] ; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України. - К. : Наук. думка, 2012. - 456 с.

 

18. Федорук О. Величний знак метафори / О. Федорук // Перетин знаку: Вибрані мистецтвознавчі статті. У 3 т. - К. : Інтертехнологія, 2008. - Т. 3. - С. 25-53.

 

19. Ямпольский М. Ткач и визионер. Очерки истории репрезентации, или О материальном и идеальном в культуре / М. Ямпольський. - М. : Новое литературное обозрение, 2007. - 616 с. DOI: 10.21476/pp.2017.31109

 

20. Alloa E. La chair comme diacritique incarne / Emmanuel Alloa // Chiasmi International. - 2009. - Vol. 11. - P. 249-262. DOI: 10.5840/chiasmi20091143

 

21. Alloa E. The Diacritical Nature of Meaning: Merleau-Ponty with Saussure / Emmanuel Alloa // Chiasmi International. - 2013. - Vol. 15. - P. 167-181. DOI: 10.5840/chiasmi20131516

 

22. Alloa E. Du sensible a l'oeuvre: Esthetiques de Merleau-Ponty / E. Alloa, J. Adnen (eds.). - Bruxelles : Lettre vole, 2012. - 346 p.

 

23. Merleau-Ponty in Contemporary Perspective / [P. Burke, J. Van der Veken (eds.)]. - Dordrecht, Boston : Springer Netherlands; Kluwer Academic Publishers, 1993. - 206 p. DOI: 10.1007/978-94-011-1751-7.

 

24. Carbone M. La visibilite de l'invisible: Merleau-Ponty entre Cezanne et Proust / Mauro Carbone. - Hildesheim-Zurich-New York : Georg Olms Verlag, 2001. - 194 p.

 

25. Carbone M. An Unprecedented Deformation: Marsel Proust and the Sensible Ideas / Mauro Carbone ; [translat. N. Keane]. - NY : SUNY Press, 2010. - 128 p.

 

26. Carbone M. The Flesh of Images: Merleau-Ponty Between Painting and Cinema / Mauro Carbone ; [translat. M. Nijhuis]. - NY : SUNY Press, 2015. - 128 p.

 

27. Carbone M. L'empreinte du visuel. Merleau-Ponty et les images aujourd'hui / M. Carbone (eds.). - Geneva : Metis Presses, 2013. - 184 p.

 

28. Carbone M. Proust et la philosophie aujourd'hui / M. Carbone, E. Sparvoli (eds.). - Paris ; Pisa : ETS Vrin-ETS Edizioni, 2008. - 352 p.

 

29. Carbone M. Merleau-Ponty e l'estetica oggi / Merleau-Ponty et l'esthetique aujourd'hui / M. Carbone, A. C. Dalmasso, E. Franzini (eds.)]. - Milano-Udine : Mimesis Edizioni, 2013. - 320 p.

 

30. Cohen A. A "Paradox of Expression": Merleau-Ponty and the Intertwining Nature of Brecht's "not …but" Procedure / A. Cohen // Performance Philosophy Journal. - 2017. - Vol. 3 (1). - P. 199-215. DOI: 10.21476/pp.2017.31109

 

31. Crowther P. Merleau-Ponty: Perception into Art / Paul Crowther // The British Journal of Aesthetics. - 1982. - Vol. 22(2). - P. 138-149. DOI: 10.1093/bjaesthetics/22.2.138

 

32. Crowther P. Vision in Being: Merleau-Ponty and the Depths of Painting / Paul Crowther // Phenomenologies of Art and Vision. A Post-Analytic Turn. - NY : Bloomsbury, 2013. - Р. 79-114.

 

33. Davis D. H. Merleau-Ponty and the Art of Perception / D. H. Davis, W. S. Hamrick (eds.). - NY : SUNY Press, 2016. - 309 p.

 

34. Foultier A. P. Merleau-Ponty's Encounter with Saussure's Linguistics: Misreading, Reinterpretation or Prolongation? / A. P. Foultier // Chiasmi International. - 2013. - Vol. 15. - P. 129-150. DOI: 10.5840/chiasmi20131514

 

35. Frank R. L'institution sensible de sens. Proust et Merleau-Ponty / R. Frank // Proust et la philosophie aujourd'hui / [M. Carbone, E. Sparvoli (eds.)]. - Paris ; Pisa : ETS Vrin-ETS Edizioni, 2008. - Р. 165-182.

 

36. Franzini E. Painting and Difference / Elio Franzini // Chiasmi International. - 1999. - Vol. 1. - P. 187-197. DOI: 10.5840/chiasmi1999143

 

37. Gill J. H. Merleau-Ponty, Metaphor and Philosophy / J. H. Gill // Philosophy Today. - 1990. - Vol. 34 (1). - P. 48-66. DOI: 10.5840/philtoday199034130

 

38. Gilmore J. Between Philosophy and Art / J. Gilmore // The Cambridge Companion to Merleau-Ponty / [T. Carman, M. B. N. Hansen (eds.)]. - Cambridge : Cambridge University Press, 2005. - P. 291-317. DOI: 10.1017/CCOL0521809894.012

 

39. Hacklin S. Divergencies of Perception: The Possibilities of Merleau-Pontyan Phenomenology in Analyses of Contemporary Art [Електронний ресурс] / Sara Hacklin. - Helsinki : Nord Print, 2012. - 306 p. - Режим доступу : https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/29433/divergen.pdf;sequence=1.

 

40. Hobbs R. Merleau-Ponty's Phenomenology and Installation Art / R. Hobbs // Installations Mattres Factory 1990-1999 / [Claudia Giannini (ed.)]. - Pittsburgh : University Pittsburgh Press, 2001. - P. 18-23.

 

41. Iversen M. Barthes on Art / M. Iversen // A Companion to Art Theory / [P. Smith, C. Wilde (eds.)]. - Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2002. - P. 327-336. DOI: 10.1002/9780470998434.ch27

 

42. Johnson G. A. Desire and Invisibility in "Eye and Mind": Some Remarks on Merleau-Ponty's Spirituality / G. A. Johnson // Merleau-Ponty in Contemporary Perspective / [P. Burke, J. Van der Veken (eds.)]. - Dordrecht : Springer Netherlands, 1993. - P. 85-96. DOI: 10.1007/978-94-011-1751-7_7.

 

43. Johnson G. A. The Retrieval of the Beautiful: Thinking Thought Merleau-Ponty's Aesthetics / Galen A. Johnson. - Evanston : Northwestern University Press, 2009. - 283 p.

 

44. Johnson G. A. On the Origin(s) of Truth in Art: Merleau-Ponty, Klee and Cezanne / Galen A. Johnson // Research in Phenomenology. - 2013. - Vol. 43 (3). - P. 475-515. DOI:10.1163/15691640-12341271

 

45. Johnson G. A. The Flesh of Images, Images of Flesh: Merleau-Ponty Forwarded / Galen A. Johnson // Journal of the British Society for Phenomenology. - 2017. - Vol. 48 (4). - P. 360-367. DOI: 10.1080/00071773.2017.1286737

 

46. Jones A. Meaning, Identity, Embodiment: The Uses of Merleau-Ponty's Phenomenology in Art History / A. Jones // Art and Thought / [D. Arnold, M. Iversen (eds.)]. - Oxford : Blackwell Publishing Ltd, 2003. - P. 72-90. DOI: 10.1002/9780470774199.ch4

 

47. Kaushik R. Art and Institution: Aesthetics in the Late Works of Merleau-Ponty / R. Kaushik. - NY : Continuum, 2011. - 163 p. DOI: 10.5040/9781472546111

 

48. Kaushik R. Art, Language and Figure in Merleau-Ponty: Excursions in Hyper-Dialectic / R. Kaushik. - NY : Continuum, 2013. - 156 p. DOI: 10.5040/9781472545473

 

49. Kaushik R. The Shape of Things: Separations and Symbolics in Merleau-Ponty / R. Kaushik // Chiasmi International. - 2016. - Vol. 18. - P. 313-331. DOI: 10.5840/chiasmi20161827

 

50. Keeping J. Joyful Rhythm: Emotion, Expression and the Birth of Meaning in Merleau-Ponty / J. Keeping // Philosophy Today. - 2014. - Vol. 58 (2). - P. 197-217. DOI: 10.5840/philtoday201421915

 

51. Landes D. A. Merleau-Ponty and the Paradoxes of Expression / Donald A. Landes. - NY : Bloomsbury Academic, 2013. - 224 p. DOI: 10.5040/9781472548061

 

52. Mazic Glen A. Merleau-Ponty and the Face of the World: Silence, Ethics, Imagination and the Poetic Ontology / Glen A. Mazic. - NY : SUNY Press, 2016. - 414 p.

 

53. The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting / M. Merleau-Ponty ; [G. A. Johnson ed., translat. M. B. Smith]. - Evanston, Illinois : Northwestern University Press, 1993. - 422 p.

 

54. Perniola M. 20th Century Aesthetics. Towards A Theory of Feeling / M. Perniola. - London ; NY : Bloomsbury Academic, 2013. - 224 p.

 

55. Perri T. Image and Ontology in Merleau-Ponty / Trevor Perri // Continental Philosophy Review. - 2013. - Vol. 46 (1). - P. 75-97. DOI: 10.1007/s11007-013-9249-x.

 

56. Posteraro T. Painting as Stylized Vision: the Movement of Invisibility in "Eye and Mind" / Tano Posteraro // Chiasmi International. - 2013. - Vol. 15. - P. 343-359. DOI: 10.5840/chiasmi20131524

 

57. Schreyach M. Pre-objective Depth in Merleau-Ponty and Jackson Pollok / M. Schreyach // Research in Phenomenology. - 2013. - Vol. 43 (1). - P. 49-70. DOI: 10.1163/15691640-12341243

 

58. Sellheim B. Metaphor and Flesh - Poetyc Necessity in Merleau-Ponty / B. Sellheim // Journal of the British Society for Phenomenology. - 2010. - Vol. 41 (3). - P. 261-273. DOI: 10.1080/00071773.2010.11006718

 

59. Semonovitch K. Merleau-Ponty at the Limits of Art, Religion and Perception / K. N. Semonovitch, De Roo (eds.). - NY : Continuum, 2010. - 224 p.

 

60. Singer L. Merleau-Ponty on the Concept of Style / L. Singer // Man and World. - 1981. - Vol. 14 (2). - P. 153-163. DOI: 10.1007/BF01248467

 

61. Stawarska B. Uncanny Errors, Productive Contresens. Merleau-Ponty's Phenomenological Appropriation of Ferdinand de Saussure's General Linguistics / B. Stawarska // Chiasmi International. - 2013. - Vol. 15. - P. 151-165. DOI: 10.5840/chiasmi20131515

 

62. Tavani E. Giacometty's 'Point to the Eye' and Merleau-Ponty's Painter [Електронний ресурс] / E. Tavani // Proceedings of the European Society of Aesthetics. - 2015. - Vol. 7. - P. 494-511. - Режим доступу : https:// www.eurosa.org/volumes/7/ESA-Proc-7-2015-Contents.pdf

 

63. Toadvine Th. The Art of Doubting: Merleau-Ponty and Cezanne / Th. Toadvine // Philosophy Todai. - 1997. - Vol. 41 (4). - P. 545-553.

 

64. Vallier R. Merleau-Ponty and the Possibilities of Philosophy: Transforming the Tradition / R. Vallier, W. J. Froman, B. Flynn (eds.). - NY : SUNY Press, 2009. - 310 p.

 

65. Voti V. M. Tracing Expression in Merleau-Ponty: Aesthetics, Philosophy of Biology and Ontology / V. M. Voti. - Evanston : Northwestern University Press, 2013. - 184 p.

 

66. Wiesing L. The Visibility of the Image. History and Perspectives of Formal Aesthetics / L. Wiesing. - London ; NY : Bloomsbury Academic, 2016. - 257 p.

 

67. Wiskus J. The Rhythm of Thought: Art, Literature and Music after Merleau-Ponty / J. Wiskus. - Chicago : University of Chicago Press, 2013. - 184 p. DOI: 10.21476/pp.2017.31109




DOI: https://doi.org/10.21847/1728-9343.2017.6(152).119424

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.